De wetenschap heeft alles onderzocht, van de vraag of onze honden van ons houden (dat doen ze!) tot of duiven onderscheid kunnen maken tussen schilderijen van Monet en Picasso (blijkbaar kunnen ze dat). Dus je zou kunnen aannemen dat er voldoende onderzoek zou zijn naar wat mensen op dates zouden moeten dragen.

Het zal je misschien verbazen dat er op dit vakgebied niet bepaald veel onderzoek gedaan is. “Veel mensen hebben dit onderwerp losgelaten … omdat het zo moeilijk is om realistisch te doen,” vertelde Jaehee Jung, hoogleraar mode- en kledingstudies aan de Universiteit van Delaware. Om een ​​betrouwbaar experiment uit te voeren, moet je mensen rekruteren met hetzelfde niveau van aantrekkelijkheid (wat behoorlijk subjectief, zo niet onmogelijk is) om te fungeren als een consistente controle waartegen de effecten van verschillende kleding kunnen spelen. “Anders heb je echt invloed op de uitkomst op basis van de combinatie van fysieke kenmerken en kleding”, legt Jung uit.


Dat gezegd hebbende, heeft de wetenschap ons een paar weetjes van solide bewijs opgeleverd om je te helpen jouw beste kleermakersbeentje voor te zetten.

Helaas. Het stereotype is waar: mannen zijn dol op rood.

De aantrekkingskracht van mannen op rood is een veelgebruikte dating-truc. In een onderzoek uit 2008 door onderzoekers Andrew Elliot en Daniela Niesta beoordeelden mannen de fysieke aantrekkingskracht van vrouwen die werden getoond met de kleur rood in vergelijking met andere kleuren. In elke context vonden mannen de dames in het rood (seksueel) aantrekkelijker. Deze trend geldt over de hele wereld, en zelfs niet-menselijke mannelijke primaten voelen zich onweerstaanbaar aangetrokken tot vrouwtjes die tijdens de eisprong “rood worden”.

“… Onze bevindingen bevestigen wat veel vrouwen al lang vermoedden en beweerden – dat mannen zich gedragen als dieren op seksueel gebied”, kondigden Eliot en Niesta aan bij de publicatie van het onderzoek. Verdomme. Ik wist het!

Maar zwart is populair om de tegenovergestelde reden.

Als rood niet jouw kleur is, of als het een beetje te sexy aanvoelt, hebben we goed nieuws: zwart is ook een populaire keuze voor dating. En je kunt reality-tv bedanken voor deze onthulling.

In 2018 hebben Robin Kramer van de University van Lincoln en Jerrica Mulgrew van de Trent University een team toegewezen om de Britse show ‘First Dates’ te bekijken, waarin echte koppels worden gefilmd. De onderzoekers keken naar beelden van meer dan 500 dates, zowel mannen als vrouwen. En observeerden de kleuren die ze droegen op de dates zelf en welke kleur ze droegen in het pre-date interviews die de dag ervoor waren gefilmd.

Het resultaat? Potentiële partners droegen meer rood op dates (vooral wanneer ze verwachtten dat hun partner aantrekkelijk zou zijn) dan tijdens de pre-date interviews, waar ze veel zwart droegen, wat wordt geassocieerd als een “veiligere” kleur. Dit is niet verrassend, vertelde Kramer: “Het kan heel goed zijn dat rood bepaalde associaties heeft (bijvoorbeeld seksuele bedoelingen of beschikbaarheid) en daarom proberen mensen er liever aantrekkelijk uit te zien terwijl ze die associaties willen vermijden.”



Kleed je zoals jij je wilt voelen.

Met andere woorden, oefen ‘gekleed cognitie’ – een term die is bedacht door de Noordwest-onderzoekers Hajo Adam en Adam Galinsky om het fenomeen te beschrijven dat ze in hun onderzoek uit 2012 hebben waargenomen: dat kleding de hersenen daadwerkelijk verandert. Het team verdeelde de proefpersonen in twee groepen: de ene droeg witte laboratoriumjassen en de andere droeg kleding die niets met een bepaald beroep te maken had. Uiteindelijk presteerde de jasdragende bemanning beter op taken die hun aandacht meten.

Het is dus niet moeilijk om je voor te stellen dat de modekeuzes van potentiële partners onbewust hun denkwijze kunnen beïnvloeden – en daarmee ook hun gedrag. Hoge hakken worden bijvoorbeeld cultureel geassocieerd met vrouwelijkheid en sex-appeal. Dus als je ze draagt, kun je meer flirterig of seksueel gedrag vertonen. Evenzo kunnen subtiele verschillen in herenkleding – bijvoorbeeld een op maat gemaakt pak versus kant-en-klaar – de perceptie van mensen van hun zelfvertrouwen en succes beïnvloeden.

Een matige hoeveelheid make-up krijgt de beste respons.

Als onderdeel van een onderzoek uit 2011 dat gezamenlijk werd uitgevoerd door verschillende universiteiten, het Dana-Farber Cancer Institute en een wetenschapper van Procter & Gamble, bekeken deelnemers foto’s van vrouwen met vier verschillende looks: naturel, natuurlijk (zeer lichte make-up), professioneel (matige make-up) en glamoureus (zwaar).

Uiteindelijk hebben alle make-uplooks die niet naturel waren, ongeacht de intensiteit, de perceptie van de kijker van de competentie en aantrekkelijkheid van de drager vergroot. Interessant is dat de waarderings- en vertrouwensbeoordelingen varieerden afhankelijk van de hoeveelheid make-up die ze droegen. Nancy Etcoff van Harvard, een van de hoofdauteurs van het onderzoek, suggereerde dat een matige hoeveelheid make-up je veiligste gok is: “Als je een glamoureuze look draagt, moet je weten dat je er erg aantrekkelijk uitziet”, zei ze. Maar op de lange termijn “kan het vertrouwen afnemen, dus als je je in een situatie bevindt waarin je vertrouwen moet uitstralen, moet je misschien een andere look kiezen.”

Schrijver Brinton Parker voerde in 2014 een totaal onwetenschappelijk maar even boeiend experiment uit op Tinder. Ze plaatste drie verschillende profielen op de app, allemaal identiek, behalve de foto’s, waarop te zien was dat ze drastisch verschillende hoeveelheden make-up droeg. Parker concludeerde in Bustle: “Er kwamen meer mannen naar een meisje met een natuurlijk gezicht dan naar een zwaar opgemaakt meisje. Er kwam de meeste respons op een gezicht dat opgemaakt was met een gemiddeld hoeveelheid make-up.”

Tot slot: wees jezelf.

Jung zei dat wanneer we dagelijkse kleding kiezen, we altijd rekening houden met het publiek, “of dat nu een persoon of een aantal anderen kan zijn, omdat … dit deel uitmaakt van ons dagelijkse gedrag om uiterlijk te beheren. Kleding zelf heeft pas een bepaalde betekenis als ze door iemand worden gedragen.”

Dus misschien is de laatste boodschap: als je op zoek bent naar liefde, kleed je dan om je persoonlijkheid te weerspiegelen, en je zult je zeker comfortabel en zelfverzekerd voelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *